1990’lı
yıllardan sonra öğretim tasarımı çekirdek modele göre; tüm modellerdeki
ayrıntılı işlemleri özetleyici nitelikte olan temel beş aşamada ifade
edilmiştir. Bu aşamalar; analiz, tasarım, geliştirme, uygulama ve değerlendirme
aşamalarıdır. Bizim ele alacağımız model olan ADDIE modeli ise; bu temel beş
aşamayı içeriğinde barındırdığı ve öğretimin genel tanımlarından yola çıktığı
için çekirdeksel öğretim tasarımı modellerlinden biridir. ADDIE modelinin
aşamaları;
Analysis
( Analiz )
Design
(Tasarım)
Development
(Geliştirme)
Implementation
(Uygulama)
Evaluation
(Değerlendirme)
Analiz(Analysis)
Analiz
basamağında hedef kitle, tasarımcı ihtiyacı, öğrenme gereksinimleri,
sınırlılıklra ve öğrenenlerin hali hazırdaki bilgi, becerileri belirlenir.
Sistem analiz edilerek problem ve problemin kaynağı tanımlanır.
Tasarım
(Design)
Analizi
yapılan öğretimin, ikinci aşaması tasarımdır. Modelin tasarım aşamasında,
öğretimin tasarımı planlanır ve ilk tasarımlar yapılır. Bu aşamada hazırlanan
tasarımlar ve tasarımda kullanılacak unsurlar, analiz aşamasında elde edilen
ihtiyaç verilerini karşılayacak şekilde olmalıdır. Yine bu aşamada da detaylı
bir rapor yazılmaktadır.
Geliştirme(Development)
Bu aşamada,
tasarımın test edilmesi sonucunda elde edilen veriler (öğrenen
yorumları, deneme uygulamasında karşılaşılan problemler ve tüm gözlem
sonuçları) kullanılır. Tasarım aşamasında oluşturulan içerik ve konular,
etkinlikler, alıştırmalar, zamanlama, sınıf düzeni, materyaller ve
ölçme-değerlendirme araçları tekrar gözden geçirilerek gerekli iyileştirme ve
düzeltmeler yapılır.
Uygulama
(Implementation)
aşamasında tasarımı yapılan öğretme sisteminin
uygulamasını etkileyecek değişkenler üzerinde çalışılmakta ve gerekli
hazırlıklar yapılmaktadır. Özellikle tesislerin ayarlanması, ortamların
düzenlenmesi, bütçeleme yapılması ve eğiticilerin eğitimi gibi konular üzerinde
durulmaktadır.
Değerlendirme(Evaluate)
Eğitimin
kalite ve etkinliğini değerlendirdiği aşamadır. Daha önceki aşamalarda
belirlenen referans noktalarındaki eğitmeni ve kendisini kalitatif ve
kantitatif performans göstergeleri tarafından değerlendirir.
Kaynak: academia , metu , ikegitimvegelisim , addieogrtas , tasarimaddie
Yorum Gönder